dinsdag 11 februari 2014

Radiostilte..maar dan nu mijn probeersels..

Het is een tijd stil geweest rondom dit consuminderkneusje, wat niet wil zeggen dat het consuminderen ook stil stond :-)
Aangestoken door de blogs die ik volg, waaronder eenvoudigleven.blogspot.nl en Zuinigaan.blogspot.nl en de mails van Annemieke van Deursen zijn ook een grote inspiratie, zijn we vrolijk doorgegaan met het opruimen en opknappen van ons huis.
Minder spullen in huis geven niet alleen ruimte maar ook rust heel zen allemaal.
De spullen werden zorgvuldig uitgezocht en op bol.com of marktplaats gezet. Heel veel ging ook naar de kringloopwinkel. Je kunt niet alles eeuwig bewaren in de hoop dat je het verkoopt.
Dan wordt die zo gewenste opgeruimde status nooit werkelijkheid. Maar wat nou zo leuk is en daar geniet ik echt van, dingen worden hergebruikt, iemand is er weer opnieuw blij mee en soms houden wij er wat aan over waarvan we dan weer de onderhoudswerkzaamheden aan ons huis een beetje mee kunnen financieren.

Het lijkt overigens wel een gebed zonder eind hoor, we zijn al meer dan een jaar bezig maar het eind is nog niet in zicht.
Hadden we de zolder en garage redelijk onder controle, moest de hele benedenverdieping leeg in verband met plafond en wanden schilderen. Je begrijpt het al, alles werd versjouwd naar de zolder en de garage en en passant werd er ook van alles in de logeerkamer op de eerste geparkeerd.
Hard gewerkt is er.

En ondertussen heb ik van alles uitgeprobeerd, het koken in bed is een grote hit geworden. De heerlijkste erwtensoep kook je echt in de hooikist, of in mijn geval in een bed tussen kussens en onder een dekbedje. Brand niet aan en de smaken zijn heerlijk doorgetrokken. Erwtensoep kook ik al weer een tijdje geheel zonder vlees, maar bijvoorbeeld ook zonder bouillonblokjes. Die blokjes bestaan voor het overgrote deel uit zout, nou dat heb ik gewoon in een pot staan. Lekker verse peper erin gemalen en een boeketje van tijm, peterselie en maggi uit de tuin er aan een touwtje ingehangen. Misschien nog wat laurierblad. En het smaakt verrukkelijk.
Mijn 18 jarige nichtje was laatst verbijsterd, de pan was na 10 uur in bed gewoon nog steeds echt warm.

Vorige week heb ik het recept van Annemieke geprobeerd om zelf wasmiddel te maken, en o wat ruikt dat lekker naar echte zeep ! ik heb ook gelijk een bak voor mijn moeder gemaakt. Die is 75 en heeft echt geen zin om zelf sop te gaan maken. Maar mijn kan nam ze gretig aan en er werd gelijk een was mee gedraaid. In het weekend uiteraard en ook eigenlijk op haar eigen zonne-energie.
Hoe leuk is dat ?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten