zaterdag 4 december 2021

Als geen rente wat dan ?



Over de rente op spaargeld zullen we het maar niet over hebben, dat is vooralsnog eerder negatief dan dat het je wat oplevert. 

Mocht je meer dan 100.000 euro bezitten dan is het te overwegen het over verschillende bankrekeningen te verspreiden, in verband met de negatieve rente die bij de ene bank vanaf een ton  wordt berekend. 

Maar ook in verband met het depositogarantiestelsel. Kort gezegd houdt dit stelsel in dat  als een bank met een vergunning van de Nederlandse Bank (DNB) failliet gaat, de DNB per rekeninghouder maximaal 100.000 euro garandeert. Hou dus wel in de gaten dat het ook echt een andere bank is en de banken niet onder dezelfde overkoepelende bank vallen.

Aangezien de huidige rente dus nihil en soms zelfs negatief is, zijn we massaal op zoek naar andere manieren om toch wat rendement op onze met veel inzet verdiende en gespaarde geld te maken.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms best lastig vind, je werkt en spaart naar beste eer en geweten en probeert je hypotheek omlaag te brengen. En vervolgens wordt je van alle kanten belast, met huurwaardeforfait,  OZB die omhoog gaat, daling van de aftrek van de hypotheekrente en de dreiging dat het eigen huis straks in box3 beland. Het lijkt soms best of je gestraft wordt voor je goede gedrag.

Maar het voelt toch altijd nog goed om zelf de verantwoordelijkheid en regie te nemen en te hebben. En dus verdiep je je in wat de mogelijkheden zijn.

Een van die mogelijkheden is beleggen, dit kun je bij iedere bank doen tegenwoordig. Je kunt ervoor kiezen om zelf de markt in de gaten te houden en alles zelf te kopen en verkopen. Dat vergt echter kennis en inzicht en heel veel tijd en niet te vergeten stalen zenuwen.

Ook is het mogelijk om voor opties te gaan, waarbij je speculeert op stijgende of dalende aandelenkoersen. Opties werken met een hefboom. Door de hefboomwerking is de winst die je kunt maken met een optie groter dan wanneer je direct in de onderliggende waarde zou beleggen (in procenten gerekend). Dit komt doordat je bij een optie een kleiner bedrag hoeft te beleggen dan bij een directe belegging in de onderliggende waarde. Bij een ‘verkeerde’ beweging van de onderliggende waarde verlies je echter met opties echter al snel je inleg.

Dan is er het begeleid beleggen wat iedere bank wel biedt met verschillende risico profielen, zelf vind ik dat wel een prettige manier. Iedere maand een vast bedragje inleggen vergt weinig andere moeite dan de discipline opbrengen om het geld niet uit te geven maar te investeren. 

Bijna twee jaar geleden heb ik inmiddels een bedragje in de start-up  Pieter Pot, ik hou erg van duurzame initiatieven en het idee om producten in weckpotten te leveren maakt me erg blij. Op de potten zit statiegeld en de lege potten kun je bij levering van een nieuwe bestelling gewoon weer inleveren. Op de een of andere manier heb ik er een heel nostalgische associatie bij en niet onbelangrijk de levensmiddelen zijn van uitstekende kwaliteit. Door mijn investering krijg ik af en toe een gratis product, korting en een leuk rendement.

Een andere sympathieke mogelijkheid is om te investeren in crowdfunding projecten zoals Lendahand, waarbij je met kleine bedragen kunt investeren in projecten  van ondernemers in ontwikkelingslanden waarbij de rente op kan lopen tot 7%. Als je deze code gebruikt bij je eerste investering
UWTP-D3W3-3EQQ krijg je een bonus van 25 euro en krijg ik ook eenzelfde bedragje om te investeren.
Bij Lendahand let ik zelf wel altijd erop dat ik investeer in projecten via een lokale partner, hiermee beperk je het risico een beetje voor het geval een ondernemer niet aan de betalingsverplichtingen kan voldoen. Door met kleine bedragen gespreid te investeren over meerdere projecten en meerdere continenten hou je dit risico zelf ook al klein.

De laatste tijd hou ik de horeca crowdfunding ook in de gaten, ik heb er echter nog niet in geïnvesteerd.

Dan zijn er een paar voor mij nieuwe mogelijkheden waar ik een beetje mee aan het experimenteren ben geslagen. De Financieel Vrije Vrouw bood een cursus aan de Fire Masterclass voor 22 euro. In 4 modules onderverdeeld in 25 subonderdelen verteld Janneke (de financieel vrije vrouw) over zichzelf, over de basis van FIRE, een verdieping in FIRE en over beleggen en verdienen. In dit laatste deel verteld Janneke ook over ETF's. Dit staat voor Exchange Traded funds en dit wordt ook wel indexfondsen genoemd.
Ik las ook het boek miljonair met een gewone baan van Oeds-Jan Postma, daarin wordt heel duidelijk uitleg gegeven over de eerder genoemde ETF's.
Na een onderzoekje naar de mogelijke partijen heb ik gekozen voor Meesman, hierover later meer.

Ik ben benieuwd naar eventuele tips en andere mogelijkheden om op verschillende manieren je geld te laten werken. 

 

2 opmerkingen:

  1. Mijn geld staat werkeloos op mijn spaarrekening, maar dat zou vast ook wel beter kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Nicole, lastig is het he om te bepalen wat te doen met het spaargeld. Aan de andere is spaargeld hebben op een spaarrekening altijd nog beter dan het niet hebben. En het staat er vrij veilig.

    BeantwoordenVerwijderen