dinsdag 19 maart 2019

Bijna lente en kleine teleurstelling...

Afbeeldingsresultaat voor lente afbeeldingen/lammetjes

























Daar ben ik weer, de afgelopen weken hadden pieken en dalen. Maar het goede nieuws is dat het bijna lente is en vandaag het zonnetje heerlijk schijnt.
Verder heb ik best al wat boeken van mijn lijstje gelezen inmiddels:
De lijst tot dusver; heb ik 7 boeken uit,  3 boeken heb ik bijna uit en in 2 andere boeken ben ik begonnen. Nog 31 boeken waar ik in wil beginnen dus en het streven is eigenlijk 100 boeken dit jaar, dus 2 per week en we zitten nu in week 12. Dus had ik nu eigenlijk tegen de 24 boeken aan moeten zitten.. oeps even flink doorlezen nog dus.

Is dat gek eigenlijk, dat ik meerdere boeken tegelijk lees ? 
Bij veel boeken kan ik gewoon niet aan een stuk lezen, hetzij omdat ik kennis moet laten inzinken. Zoals bijvoorbeeld bij Jelle Hermus en Steven Covey, die trouwens veel overlap / overeenkomsten hebben. De boeken versterken elkaar voor mijn gevoel. 
En een boek als Slotcouplet is zo intens en emotioneert me dusdanig dat ik maar een paar verhalen na elkaar kan lezen en er steevast van moet huilen. Wat mij betreft kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk palliatieve zorg is of eigenlijk de zorg naar het einde van het leven toe. Het is eervol en mooi om deel te mogen zijn van een waardig en liefdevol levenseinde. Dat er mensen zijn die alleen moeten sterven raakt me diep in mijn ziel. Dus ik wil dit boek graag lezen, maar ik wissel het wel graag af met andere verhalen.
Het boek van Michelle Obama lees ik in luisterboek versie en dat vraagt weer heel andere omstandigheden. Een luisterboek vraagt dat je verder niet door iets anders wordt afgeleid. Stilzitten is voor mij niet zo'n prettige bezigheid, maar als ik in de auto zit lukt het weer wonderwel.


1. Dan Ariely Waarom we altijd tijd tekort komen. gelezen

2. Tonke Dragt Brief voor de Koning gelezen

3. F. v. Eeden de kleine Johannes

4. P. Coelho de Alchemist gelezen

5. P. Strathern Witgenstein

6. M. Bijl Rinkeldekink gelezen

7. W. Hart Verdraaide organisaties

8. F. Meijer Jezus en de vijfde evangelist

9. R. Koops Wrkplzr

10. D. Ariely Geld en gedrag

11. M. Prinstein Populair

12. J. Hermus Steeds leuker bijna uit

13. S. Covey De 7 eigenschappen voor succes bijna uit

14. M. Meyer M. Vasalis biografie in begonnen

15. S. Jansen Het pauperparadijs gelezen

16. S. Hertmans Oorlog en Terpentijn

17. S. Hawking De antwoorden op de grote vragen

18. A.G. Goemans Honolulu King

19. S. Fry Mythos

20. B. Wells Het einde van de eenzaamheid

21. Mo Gawdat De logica van geluk

22. B. Johnson De Churchill factor

23. P. Cognetti De acht bergen

24. J. Martijn De verborgen geschiedenis van de Oranjes

25. M. Mathijssen Mulish

26. G. Mak De levens van Jan Six

27. T. van Iersel Dillema's bij dementie

28. H. Murakami De moord op de commendatore

29. Y. Adler Ongemak

30. Y. Adler de Huid

31. S. de Hosson Slotcouplet bijna uit

32. Carolijn Visser Selma

33. Jelle B. Cortius Rusland voor gevorderden gelezen

34. P. Roth Het complot tegen Amerika

35. E. Shackleton Zuid

36. R. Huntford Scott and Amundsen

37. R. Amundsen The last Viking

38. B. Collins The power of creativity

39. M. Obama Becoming in begonnen

40. M. Zusak De boekendief

41. MSP

42. Bisl

43. T. Dragt De geheimen van het woeste woud gelezen


Ik ben de laatste tijd eerst wat meer gaan werken waarvan ook 1 dag 3 uur op kantoor en dat was een dusdanige aanpassing dat ik een flinke terugval had in slapen, energie en ook hoe ik me voelde. Vervolgens werden er weer wat uren teruggeschroefd en hebben we besloten dat ik op een afgebakende klus buiten de afdeling ga re-integreren. Daar ben ik heel gelukkig mee aangezien het een programma is met een onderwerp wat me na aan het hart ligt.

Vandaag was de eerste dag dat ik aanhaakte bij een overleg waar naar een creatieve vorm wordt gewerkt waarin dit onderwerp naar de buitenwereld gecommuniceerd kan worden.

En vandaag merkte ik alweer dat ik totaal niet voor mezelf op kan komen, enerzijds denk ik ach laat gaan je hebt zoveel creatieve ideeën wat maakt het uit dat er eentje per ongeluk gepikt wordt door iemand. Maar toch heb ik er nu dus wel hoofdpijn van en voel ik me rot.

Waar ging het om, eigenlijk om een stukje wetgeving en uitvoering daarvan en hoe je dat nu anders kunt verwoorden. Iemand met een arbeidsbeperking die rechts van me zat vertelde uit eigen ervaring. Iemand die de vormgeving gaat doen en links van me zat vroeg waarom het eigenlijk beperking heet  en dat leidde tot wat discussie.

Ik raakte in gedachten over dat een beperking enerzijds vaak leidt tot een talent aan de andere kant. 
Zoals iemand die blind is vaak veel beter kan ruiken, proeven en of horen.

En ik zei op mijn gebruikelijke zachte toon, "geen beperking maar versterking eigenlijk". 
Niemand reageerde al zag ik links en rechts dat het wel gehoord werd.

Mijn intentie met die ombuiging van beperking naar versterking was dus dat juist het uitvallen van een vaardigheid vaak als effect heeft dat een andere vaardigheid zich tot een talent kan ontwikkelen, waardoor een beperking transformeert tot een versterking van die andere vaardigheid. Ik werd blij van mijn vinding.

Een half uur later hadden ook allerlei praktische zaken de regie gepasseerd over hoe we dan gingen vormgeven en wat het tijdspad werd. Toen zegt de persoon die rechts van me zat plots , "ik krijg ineens een idee, het is een versterking"!
Nou dat werd echt geweldig gevonden, wat een vondst ! En ik maar vriendelijk glimlachen, zo suf.
Nu zit ik mezelf dus te vertellen dat het niet gaat om wie de eer krijgt maar vooral dat een goed idee is geadopteerd. Soi..

Wat zou leuk zijn als over een maand of twee drie er ineens een campagne is vanuit een zeker ministerie met de slogan" Zeg wat is jou versterking ?"


Is jullie iets dergelijks wel eens overkomen, dat een ander goede sier maakt met je idee en hoe erg moeten we dat eigenlijk vinden ?









Geen opmerkingen:

Een reactie posten