woensdag 8 mei 2019

Zelf maken, dat is veel leuker




Ik ben dol op het zelf maken van dingen en op het zelf kweken van groente en fruit.
Wat ik allemaal zelf maak ?
Nou heel dichtbij koken we echt altijd vers, als ik 1 keer per jaar een keer iets afhaal dan is dat het wel. En met vers koken bedoel ik ook daadwerkelijk alle groente bijvoorbeeld zelf snijden.

Eigenlijk vind ik dat heel zen, rustig je prei, kool, bietjes snijden. Wortels schillen en in stukje of julienne snijden. 

Als je één keer je zelfgemaakte Atjar hebt gegeten, lust je die uit de supermarkt echt niet meer.

En wat ik ook erg leuk vind is niet zomaar een kant en klare kruidenmix te gebruiken of een boemboe.

Zoals jullie weten eet ik al een paar jaar geen vlees en wel af en toe een stukje vis, een paar jaar terug ben ik ook gaan proberen om richting veganistisch eten te gaan. Dat gaf af en toe wat problemen, mijn bloed is altijd al wat uit balans door een aandoening. En het schrappen van alle dingen die ik dus nog at of dronk, melk, yoghurt, kaas, ei maakten dat ik ernstige tekorten kreeg waar ik ook ziek van werd. Dus ben ik nu langzaam aan het schrappen, melk drink ik alleen in de koffie en die heb ik vervangen voor Alpro bio sojamelk maar vooral Oatly barista. Die laatste is echt zalig in de koffie.

De andere melkvervangers, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk deden het niet voor me in de koffie te zoet en geen schuim geen dikkige substantie. Geeft niks ik heb twee alternatieven waar ik erg over te spreken ben. En de andere melkvervangers kun je heel goed voor andere toepassingen gebruiken. Zo is de kokosmelk heerlijk om in de zomer lekker koel te drinken 


Ik vind de Oatly barista eigenlijk wel best duur, dus heb ik eerst een beetje geëxperimenteerd met het toevoegen van een beetje water. Na wat proberen was voor mij de grens het aanlengen van 1 liter Oatly met 700 milliliter  water. Hierbij was het idee dat ik het niet minder lekker moest gaan vinden, een 1 op 1 verdunning vond ik heel erg waterig. deze verdunning vond ik eigenlijk lekkerder dan de volle versie, leuk voor de portemonnee maar ook voor de lijn. Alhoewel het suiker gehalte van Oatly zeker meevalt bevat het toch behoorlijk wat calorieën.

Maar toen las ik van de week het blog van ahealthylife.nl en las ik ineens dat je al die plantaardige melkversies gewoon zelf kunt maken ! https://www.ahealthylife.nl/recept-zelf-havermelk-maken/
Dat ben ik gelijk gaan proberen natuurlijk, het was makkelijk en de uitkomst is verrassend lekker. Het is anders dan Oatly, maar dat is logisch als je de ingrediënten van Oatly checkt zitten er ook een hoop anders stoffen in die de smaak ongetwijfeld zullen beïnvloeden. Maar de zelfgemaakte havermelk is zeker een blijvertje.

Volgende keer vertel ik over mijn ervaring met een veganistische kaasfondue :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten