vrijdag 4 oktober 2019

Doen met wat je hebt

De afgelopen periode liep het de spuigaten uit voor wat betreft de uitgaven voor met name het huishoud budget. De beide koelkasten, de vriezer en de voorraadkast zitten stampvol. Een wake up call, mijn hamstergedrag had de overhand genomen. Ik heb de vreemde neiging om nooit mis te willen grijpen en daarmee de meest uiteenlopende zaken altijd in huis te willen hebben, van gerookte zalm in de vriezer tot augurkjes en uitjes, zongedroogde tomaatjes op olie ( grote pot ;-) je weet maar nooit) kappertjes ( per drie potten goedkoper), verschillende soorten pasta en ga zo maar even door.
Nu heb ik besloten om oktober tot no spend maand te verheffen. Nou ja much less spend maand, dat lijk me realistischer.
Vandaag vond ik twee zakjes paprika's in de koelkasten, in de ene een zakje met drie paprika's. Die waren tijdens onze vakantie gekocht voor een bbq maar niet op gegaan. Een ander zakje met twee paprika's van vorige week daar was er 1 van gebruikt. Ik greep ze meteen mee en heb ze in stukjes gehakt.
Vroeger zou ik voor een paprika soep eerst alle paprika's in de oven hebben gegrild en van hun velletje ontdaan, maar ik heb ontdekt dat het net zo lekker is om ze met schil en al te bakken/ stoven en er zo een soepje van te maken.

Uien waren er niet, ik deed het  met 2 tenen knoflook en pittige paprikapoeder in de olie mee verhitten dan de paprika erin en aanfruiten. Ondertussen voegde ik zout en peper, een snuf oregano, tijm en koriander en komijnpoeder toe. Ik combineer de kruiden altijd aan de hand van wat er is en op smaak. Het moet wel bij elkaar passen qua smaak tenslotte.
Het resultaat is een heerlijk gezond soepje met bijna geen calorieƫn , lekker voor de lunch van vandaag en morgen.
De komende tijd ga ik mijn weekplanning, die maak ik altijd, maken op basis van onze voorraad. Goed voor de portemonnee en mijn overzicht over de voorraad. Ik gooi echt zelden iets weg, over de datum is voor mij geen in steen gebeitelde wet maar  het zou zonde zijn als er dingen zouden bederven.
Hier nog een foto van het uiteindelijke soepje, ik ben dol op soep en jullie ?








Geen opmerkingen:

Een reactie posten