maandag 15 januari 2018

update veganistische maand uitdaging vivalasvegas



We zijn nu twee weken onderweg met de uitdaging van Vivalasvegas waarbij ik ervoor gekozen heb om veganistisch te eten en drinken.

Wat merk ik er nu van en eet en drink ik nu heel anders dan eerst ?
Toch wel eigenlijk.. Allereerst ben ik zo gewend aan mijn capuchino's en latte machiatio's. Gewend is een understatement, verknocht, verslaafd...

Maaltijdsoep van de 3/4e pompoen die ik nog over had van het Bento met groenten gerecht
Mijn eerste actie was dan ook om te bezien welke melkalternatieven ik lekker vind in de koffie en dat is er eigenlijk maar één. Havermelk, ongezoet uiteraard. Ik vind een zoete smaak aan mijn koffie echt heel vies dus de andere melkdrinks ( amandel, rijst en kokos) vielen na de test in de koffie af.
Overigens zijn deze wel heel geschikt voor allerlei andere bewerkingen zoals voor de havermoutpap, teff pap, gewoon een glaasje om te drinken. Ik moet nog testen of ik er ook vla mee kan maken, maar daarvoor is het wachten nog op het pak egg replacer wat ik besteld heb.

Om alles een beetje soepel te laten verlopen maak ik altijd een weekmenu, zo ook nu natuurlijk. Dat helpt me echt enorm. Het is af en toe een beetje zoeken maar er zijn zoveel mogelijkheden om leuke recepten te vinden, bijv. in mijn kookboek oh she glows met alleen maar veganistische recepten, op de site van de groene meisjes, op de site van vivalasvegas.

Vivalasvegas stuurt me ook iedere dag een mail om me te coachen en met dagelijks een onderwerp bomvol informatie. Dat is echt geweldig, het motiveerd, helpt en ik leer er ook enorm veel van.
Kenden jullie bijvoorbeeld deze site waar beschreven staat hoe je je eigen kruidenmengsels kunt maken ?


Tot noch toe valt het me mee, al kan ik soms echt enorm verlangen naar een stukje kaas. Maar toen kreeg ik gister dus een mailtje van de coach waarin stond dat ik met twee weken veganistich eten al 1 dier gered had. Motivatie genoeg gelijk weer.


Wel ben ik vermoeider dan anders en heb ik het voortdurend koud, het is ook kouder natuurlijk maar ik denk ook dat het met het wennen aan toch weer anders eten te maken heeft.
Wat me zorgen baarde was hoe ik nou toch mijn vitamine b12 binnenkrijg. Dat zit blijkbaar alleen in dierlijke producten, dus heb ik voor de zekerheid een potje vit. b12 op mijn lijstje staan nu.


Ik volgde al een tijdje een blog IkbenIrisniet.nl, een leuk blog wat ook over vegetarische producten en maaltijden en een duurzamere manier van leven gaat. Iris test ook vaak producten van bijvoorbeeld de vegetarische slager of een product van meerdere merken als een vergelijkend waren onderzoek. Een leuk positief blog.
Maar ik ben op zoek gegaan of ik nog meer kon vinden in blogland over veganisme en ja wel, ik volg nu dus ook degroenemeisjes, wateetjedanwel.nl en lisa goes vegan.


Samenvattend gaat het dus best goed met de uitdaging en ben ik aan het nadenken hoe ik hiermee verder wil als de uitdaging straks voorbij is. Ik weet dat ik in ieder geval de melk, boter en yoghurt prima kan vervangen voor de plantaardige variant. Rome en Aaken zijn ook niet in één dag gebouwd.
Wordt vervolgd....


ps. tips voor recepten, producten en blogs stel ik heel erg op prijs !









Geen opmerkingen:

Een reactie posten