maandag 8 januari 2018

Weekmenu en een veganistische uitdaging voor een maand.



In december heb ik me opgegeven voor de Vivalasvega's challenge en dan de veganistische variant...
We eten nu al een paar jaar geen vlees en af en toe ( biologische) vis. Ik heel strikt en man iets minder strikt, als hij gaat skien in Georgie of Kazachstan dan staat er wel eens vlees op het menu en als we bij mensen eten die vlees hebben bereid neemt hij er ook wel eens iets van. Ik eet dan gewoon alle andere zaken dan vlees.
Het probleem met die veganistische uitdaging miv 1 januari is dat onze koelkast nog best vol zat met teveel aan Kerstkaasjes, eieren en melk en yoghurt. Dat weggooien vertik ik dus dat eten we, mn de man, op.


Ik ben begonnen met het kopen van plantaardige melkvarianten, bij de Appie waren deze van het  merk Dream in de aanbieding met 25% korting. Jippie !
Ik heb de ongezoete rijst, hazelnoot, cocos en van het merk Oatly de havermelk en havermelk barista gekocht.


Nu ben ik aan het uittesten welke soort waar het beste voor gebruikt kan worden.
Alleen de havermelk variant is niet zoetig van smaak, eigenlijk is dit dus de enige variant die ik in mijn koffie te pruimen vindt. De havermelk barista versie is zelfs erg lekker !


De yoghurt waar we erg dol op zijn is vervangen door een soja variant van het huismerk van Appie, 1.45 euro de halve liter niet echt goedkoop. Maar als je er een beetje voorzichtig mee omspringt dan is het nog te doen.
Ik hoop natuurlijk op de persoonlijke aanbiedingen zodat ik regelmatig dit soort producten met 25% kan kopen. En ik zag dat deze week de Alpro in de aanbieding is dus dat opent ook perspectieven..


Verder heeft Becel volledig plantaardige margarine in het assortiment, een overstap want normaal koop ik alleen roomboter. Dit omdat ik graag producten eet waar zo weinig mogelijk bewerkt aan is, maar goed we gaan het proberen.


Eieren zijn een beetje een zwakte van me, ik heb heel graag een gekookt eitje op zondagochtend. Dat eitje is biologisch. Maar goed nu zijn ze op dus eens even kijken of ik het de rest van de maand zonder kan doen.

Met het streven om veganistisch te eten heb ik dus een week menu opgesteld, menu's lopen bij mij altijd van vrijdag tot en met donderdag dus hier komt ie:

Vrijdag
ovenschotel met o.a. sperziebonen, koolrabi en vega gehakt van de Vegetarische Slager, was erg lekker en er was over dat eten we vandaag verder op met een beetje van wat voor vandaag gepland stond.
Zaterdag
Hadden we een feestje bij vrienden, daar was een rijsttafel van de Toko besteld. ik heb boontjes met tofu, een groentegerecht met veel kool, rijst en kroepoek en een heet eitje opgeschept ( de twee laatsten zijn niet veganistisch)
Zondag 
Gevulde zoete aardappel uit het boek Oh she glows elke dag van Angela Liddon. Dit gerecht staat ook op de cover van het boek en is echt superlekker en makkelijk.
Ik heb er een eigen twist aan gegeven, we hadden geen zwarte bonen maar wel linzen en die heb ik gebruikt. Was evenzogoed om je vingers bij op te eten !












Maandag en Dinsdag
Toscaanse ribolita in de crockpot, dit gaan we dus vandaag eten. Vandaag met wat overbleef van het gerecht van vrijdag en morgen met een broodje. Wat zit hierin ? Het gerecht bestaat uit zelfgesneden uien, knoflook, winterpeen, groene kool (hiervan is maar een beetje nodig en er was geen groene kool meer bij de marktkraam toen ik om half 4 aan kwam zetten dus heb ik chinese kool genomen), een pot cannellinibonen ( ik had kidneybonen ook goed toch ?) en vastkokende aardappelen, zout en peper, paprikapoeder en een blik tomatenblokjes ( ik heb zelf tomaten in blokjes gesneden) en een liter groentebouillon. Er kunnen croutons overheen gestrooid worden als je dat lekker vind... Vanmiddag had ik een beetje trek en heb ik een half kopje koud geproefd en dat was al erg lekker :-)

Woensdag
Stamppot Chinese kool, ik heb een hele kool en voor de maaltijd soep was maar een beetje nodig. Dus maak ik hier een zelfbedachte stamp van, er gaat in ieder geval chinese kool en aardappel in en ik maak nog een rondje door de koelkast en vrieskist. weet nog niet of het stukjes kruidenkaas worden, Er ligt nog een stukje Achterhoeks Deerntje van een geweldig biologisch dynamische melkboerderij en dat dreigt te gaan schimmelen dus misschien is dit wel een goede bestemming alhoewel niet veganistisch...

Donderdag
Ziet dit er niet fantastisch uit ? Dit is Bento met groenten, uit mijn kookboek Tokio. Een bentobox bestaat uit proteinen ( vlees, vis, tofu of ei), verse of geweekte groente en rijst. Soms in de vorm van een balletje. Het is een maaltijd voor harde werkers, scholieren en reizigers. Ik ga een variant maken met rijst met umeboshi ( een gezouten pruim) , gebakken aubergine met gele miso en groene paprika, pompoen uit de oven en gerapte wortel met een sauje van rijstazijn, sesamolie en sojasaus.
Die laatste twee heb ik gewoon in huis omdat wij graag aziatisch eten en koken.
ik zag dat ik de umeboshi en gele miso bij ekoplaza kon kopen. over de umeboshi twijfel ik maar het schijnt heel goed voor de weerstand en gezondheid te zijn, ze alkaliseren het bloed. Dus als het een niet al te grote verpakking is zou ik het wel een keer willen proberen. En ander kook ik uitjes in met sojasaus en oestersaus, dat ik ook heerlijk als zoutige toevoeging aan de rijst.

Een mix van huis tuin en keuken en wat ingewikkeldere gerechten, koken en lekker en gezond eten is echt een hobby van me. Zondag heb ik naast de zoete aardappel ook de ribolita voorbereid, dus qua tijdsinspanning valt het tijdens de werkweek ook wel mee.
Verder heb ik voor mezelf wel een paar vaste waarden:
1. ik koop zelden voorgesneden zaken, ik gebruik eigenlijk voornamelijk onbewerkte zaken. Grote kans dat ik uit ga zoeken hoe ik zelf die umeboshi kan maken haha.
2. ik kijk altijd of ik vervangende producten in huis heb die ook nog op moeten en vervang dus met het grootste gemak bloemkool voor koolrabi in een gerecht als ik de laatste wel in huis heb, room wordt soms melk en creme fraiche soms yoghurt. Zomaar alles kopen en op elkaar stapelen is er niet bij.
3. We eten vooral veel groenten, daar zijn we dol op en ik probeer daar ook veel mee te varieren en in het seizoen te kiezen.
4. ik let erop dat de groenten en fruit bij voorkeur niet uit verre landen komen. Als je met de seizoenen mee eet hoeft dat ook niet. Koolsoorten zijn hartstikke gezonde en in de winter volop te krijgen in Nederland bijvoorbeeld.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten