zondag 7 januari 2018

Gelukkig Nieuwjaar !

Gelukkig en gezond 2018 gewenst allemaal !


We hebben alweer bijna 7 dagen aan het nieuwe jaar kunnen wennen. Ik heb zelfs alweer twee dagen gewerkt afgelopen woensdag en donderdag.
Er waren niet veel collega's aanwezig op kantoor moet ik zeggen.


Zelf vind ik het eigenlijk een beetje een dilemma of ik nou wel of niet vrij neem rond de Feestdagen. Vroeger ( ik werk sinds 1993 vanaf mijn 23ste) nam ik nooit vrij, ik vond het vaak zonde van mijn vrije dagen. Al heb ik ook bijna 5 jaar bij een Amerikaans bedrijf gewerkt waar het aan het einde van het jaar juist zo druk was  in verband met de financiĆ«le jaarafsluiting dat het gewoon niet mogelijk was om vrij te nemen.
Maar van de andere 18 jaar heb ik bij verschillende werkgevers meer de ervaring dat het juist met de Feestdagen rustig is en dat de mensen die wel doorwerken veelal laat beginnen en vroeg naar huis gaan. En dat er in de tijd die rest niet zo heel hard gewerkt wordt....
Je kunt ook weinig mensen bereiken, de overgrote meerderheid van de collega's is namelijk wel vrij.


De afgelopen jaren ben ik juist meer aan het neigen naar wel vrij nemen en gewoon te genieten van mijn eerlijk verdiende verlofdagen en die dagen gebruiken om de Kerst zonder stress door te komen en samen te zijn met de mensen waar ik van hou.
Nu had ik dit jaar wel pech dat ik rond de Kerst nog een kou opliep, maar met voldoende paracetamol, vitamines en rust ben ik ze toch goed doorgekomen.


Hebben jullie fijne Feestdagen gehad ?
Wij hebben ze doorgebracht met alleen maar familie en dat was heel fijn. Mijn moeder met Alzheimer heeft er zij het met een aangepast programma, niet een diner maar koffie met wat lekkers, een paar cadeautjes, een lunch en een wandeling bij ons op Eerste Kerstdag en op Tweede Kerstdag ben ik bij mijn moeder gaan lunchen in het verpleeghuis. Rustig, gezellig en heel fijn.
Tweede Kerstdag hebben we in de avond met andere familieleden gegeten, we waren met acht mensen waarvan twee kinderen, iedereen had een gang voor zijn of haar rekening genomen. Gewoon eenvoudige gerechten niks culinairs maar wel lekker.
Wij deden het hoofdgerecht en daarvoor had ik warmgerookte zalm en tonijn in het bbq toestel bedacht. Heel lekker en een leuke onderbreking van het binnen zitten.
Ik had een noorse boomstam in de vuurkorf aangestoken en de mannen en een jongentje hielden zich met de bbq bezig.  Het was erg geslaagd.
Verder had ik simpele maar lekkere groentegerechten gemaakt, witlof met kaas uit de over, stoofpeertjes uit de slowcooker, knolselderijpuree en een pastei van bospaddestoelen, kastanjes en abrikozen oh en voor de kinderen die op bezoek waren ook frites uit de actifry en appelmoes.


Een paar zaken die mij erg bevallen zijn:
1. dat het bezoek rond een uur of 4 of 5 komt en je overdag dus ruimte en tijd hebt om rustig zaken voor te bereiden.
2. niet alles zelf willen doen, maar bijvoorbeeld vragen of anderen ook een gang van het diner willen verzorgen. het scheelt een hoop stress met alle boodschappen die je moet doen en natuurlijk ook met het koken en opdienen.
3. het niet te ingewikkeld maken, gewoon lekker eten en verder gaat het vooral om de gezelligheid
Ik ben heel benieuwd hoe jullie de Feestdagen ervaren en vieren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten