vrijdag 6 januari 2017

Lekker vegetarisch recept voor de vrijdag



Dit recept is een heerlijk verwarmend gerecht voor een koude vrijdag als vandaag !
Vorig jaar blogde zuinigaan al dat 2016 het jaar van de peulvrucht was en nu het 2017 is wil ik de peulvrucht graag blijven promoten. Peulvruchten zijn heerlijk en een heel goed en gezond alternatief voor vlees, en er zijn zoveel varianten het verveelt echt nooit.
Wat hebben we nodig voor ongeveer 6 personen:

400g kikkererwten uit blik afgegoten en afgespoeld of zelf geweekt en gekookt (dat is wat meer werk maar wel goedkoper. ik heb altijd allerlei soorten peulvruchten in huis die ik zelf week en kook)

Kurkuma


100 g rode linzen
500 ml tomatensaus (ook dit kun je kopen of zelf maken. ik heb een lekker recept, dat zal ik binnenkort eens posten)
300g pompoen (te koop in diepvriespakjes als je het wat makkelijker wilt of zelf van schil ontdaan en in grove stukken gesneden)
2 grote uien
2 teentjes knoflook
1 stengel bleekselderij
50 gram pasta of orzo ( ik doe er niet altijd pasta in, peulvruchten geven eiwitten en koolhydraten dat vind ik vaak machtig genoeg)
2 el zonnebloemolie
1tl verse peper
1 tl kurkuma of een stukje verse kurkuma kleingesneden*
1/2 tl kaneel
1/2 tl gemberpoeder
1 laurierblad
8 draadjes saffraan
peterselie en koriander grof gesneden ( beide een handvol)
1,5 l groentebouillon

Verhit de olie in een pan, voeg de uit toe en bak deze op middelhoog vuur goudbruin. Voeg  de knoflook, bleekselderij, peper, kurkuma, kaneel en gember erbij. Bak een paar minuten zachtjes mee.
Voeg de linzen, kikkererwten, saffraan, tomatensaus, peterselie en de helft van de koriander toe. Laat op laag vuur 15 minuten zachtjes pruttelen.

Voeg de pompoenstukken toe met de bouillon en het laurierblad. Laat een halfuur zachtjes stoven met de deksel op de pan. Voeg evt. de pasta of orzo toe en kook tot deze gaar is. Breng het gerecht op smaak met peper en zout.

Strooi er de rest van de koriander over en je kunt aan tafel.

lekker voor erbij wat dadels of abrikozen

*kurkuma kun je net als gember heel makkelijk van zijn velletje ontdoen door er met een lepel overheen te schrappen. let op met kurkuma, het kleurt je vingers prachtig geel en het gaat er niet zo heel makkelijk weer af :-)
Eet smakelijk !

Ik ben zo benieuwd wat jullie ervan vinden.
Zelf varieer ik ook graag met dit gerecht, soms kijk ik gewoon wat ik in huis heb en als de basis er is maar bijv. geen bleekselderij maar wel prei dan gaat er prei in. En soms pof ik de pompoen in de oven  ( dat geeft de pompoen een heerlijke smaak) en dan schil ik de pompoen niet meer. De schil is ook heel goed eetbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten