maandag 4 februari 2019

Update en late voornemens voor 2019




De start van het nieuwe jaar en het afscheid van het oude jaar 2018 was niet makkelijk en heel verdrietig eigenlijk voor me.
In juni 2018 is mijn lieve moeder toch vrij onverwacht komen te overlijden.
We waren heel close door alle gebeurtenissen die het leven ons heeft toegeworpen in de afgelopen bijna 5 decennia.
Mijn vader kwam jong te overlijden door ziekte toen ik 3 en mijn zus 5 was, mijn moeder bleef achter met twee kleine kinderen. Dankzij haar hebben wij een geweldige jeugd gehad.
Later toen mijn zus getrouwd was en haar eerste kindje kreeg op haar 26ste bleek zij een kwaadaardig hersentumor te hebben en na drie jaar is ook mijn lieve zus overleden.
Mijn nichtje bleef natuurlijk bij haar vader, maar dat ging niet vlekkeloos. Zij heeft geen fijne jeugd gehad bij mijn zwager en later zijn nieuwe vrouw. In Nederland worden kinderen daar amper tegen beschermd en als familie van de overleden moeder ben je wettelijk geen partij als de stiefmoeder haar stiefkind ineens adopteert. Dat dat überhaupt mag is een schande. We zijn er altijd geweest en zodra ze kon is mijn nichtje bij mijn moeder gaan wonen op haar 18e. Het gaat nu heel goed met haar gelukkig.
Mijn moeder en ik waren dus erg vergroeid met elkaar, al trouwde ik in 2003, zij was en bleef heel belangrijk voor mij. Zij was zo'n ontzettend lieve moeder en oma, iedereen die haar leerde kennen wist dat als je iemand kon vertrouwen zij dat wel was. Ze stond altijd voor iedereen klaar.

Voor mij was afscheid nemen van 2018 beladen, het was het laatste jaar waarin mijn moeder geleefd had. En zoals ik ook bij het overlijden van mijn zus onderkende is medeleven slechts beperkt houdbaar. Mensen vinden voor anderen al snel dat ze door moeten. En natuurlijk wil ik door, maar het verdriet is nu nog te groot.

In september werd ook mijn lichaam ziek, ik sliep niet meer en het ijzerniveau in mijn bloed was bijna tot nul gedaald zonder dat daar een aanwijsbare reden voor was. En ik voelde me leeg en moe en verdrietig, somber. De internist ging gelukkig gelijk met ijzersupplementen en onderzoek in de slag. Van mijn huisarts kreeg ik een slaapmiddel, al stribbelde ik tegen ik hou niet van chemische slaap. En de bedrijfsarts stuurde me naar huis.

Ik was al een jaar eerder in gesprek geraakt met een psycholoog, ik had de huisarts aangegeven dat ik het gevoel had dat ik alle bordjes niet meer hoog kon houden. De psycholoog had het over een burn-out.

Van dit alles ben ik nu aan het herstellen en ik probeer beetje bij beetje op te krabbelen.

In de eerste maanden was ik al blij als ik een wandelingetje van een kwartier had kunnen maken met de hond. Waarna ik weer uitgeput in een stoel zakte. Een groot probleem de laatste tijd is mijn vermogen om me te kunnen concentreren. Het gaat steeds een beetje beter maar eerst kon ik me amper 5 tot 10 minuten concentreren. Mijn grote hobby lezen lukte me gewoon niet, heel frustrerend.

Ik hou van biografieën en geschiedenis, psychologie en filosofische boeken, ik onthield gewoon geen bladzijde.

Daarop zei de bedrijfsarts lees dan iets eenvoudigers.. dat ben ik gaan doen een kinderboek van Tonke Dragt "brief aan de Koning" omdat ik hoorde dat dit boek waarschijnlijk verfilmd gaat worden en ik het nooit gelezen had.

Dat ging best aardig dus daarna volgde een boek wat ik in stukjes kon lezen "Rusland voor gevorderden" van Jelle B. Cortius. Zijn boeken vind ik geweldig, ik heb ook een keer een lezing in de bieb van hem bijgewoond. Een ontzettend aardig en bevlogen mens met een bijzondere kijk op de wereld. Daarna heb ik het redelijk dunne boekje van Martine Bijl "Rinkeldekink" gelezen. Confronterend maar ook zo scherp en grappig geschreven.

Nu heb ik het plan opgevat om in 2019 100 boeken te gaan lezen. Ik heb al een lijst van ruim 40 boeken, variërend van biografieën, geschiedenis, romans ( geen romannetjes daar ben ik niet zo'n fan van), boeken over werkplezier en postitieve psychologie en natuurlijk c
onsuminderen en boeken over hoe we omgaan met geld en financiële onafhankelijkheid. Maar ook vak gerelateerde boeken over managing succesfull programs en BiSL ( Informatie voorziening), mijn huidige beroep.

Al weet ik van de laatste niet zeker waarom ik dat wil, aangezien ik ernstig speel met de gedachte aan een carrière switch naar activiteitenbegeleiding in de ouderenzorg.

Nu aan jullie de vraag hoe kom ik tot 100 ? alle tips voor lezenswaardige boeken binnen mijn interesseveld ( thrillers etc zijn echt veel te eng voor me :-p) zijn welkom.


De lijst tot dusver:

1. Dan Ariely Waarom we altijd tijd tekort komen.

2. Tonke Dragt Brief voor de Koning

3. F. v. Eeden de kleine Johannes

4. P. Coelho de Alchemist

5. P. Strathern Witgenstein

6. M. Bijl Rinkeldekink

7. W. Hart Verdraaide organisaties

8. F. Meijer Jezus en de vijfde evangelist

9. R. Koops Wrkplzr

10. D. Ariely Geld en gedrag

11. M. Prinstein Populair

12. J. Hermus Steeds leuker

13. S. Covey De 7 eigenschappen voor succes

14. M. Meyer M. Vasalis biografie

15. S. Jansen Het pauperparadijs

16. S. Hertmans Oorlog en Terpentijn

17. S. Hawking De antwoorden op de grote vragen

18. A.G. Goemans Honolulu King

19. S. Fry Mythos

20. B. Wells Het einde van de eenzaamheid

21. Mo Gawdat De logica van geluk

22. B. Johnson De Churchill factor

23. P. Cognetti De acht bergen

24. J. Martijn De verborgen geschiedenis van de Oranjes

25. M. Mathijssen Mulish

26. G. Mak De levens van Jan Six

27. T. van Iersel Dillema's bij dementie

28. H. Murakami De moord op de commendatore

29. Y. Adler Ongemak

30. Y. Adler de Huid

31. S. de Hosson Slotcouplet

32. Carolijn Visser Selma

33. Jelle B. Cortius Rusland voor gevorderden

34. P. Roth Het complot tegen Amerika

35. E. Shackleton Zuid

36. R. Huntford Scott and Amundsen

37. R. Amundsen The last Viking

38. B. Collins The power of creativity

39. M. Obama Becoming

40. M. Zusak De boekendief

41. MSP

42. Bisl

43. T. Dragt De geheimen van het woeste woud















Geen opmerkingen:

Een reactie posten