vrijdag 14 februari 2014

lekker vegetarisch recept voor de vrijdag

Een van onze voornemens is om zo weinig mogelijk vlees te eten en als we al vlees eten dan is het van Demeter. Via www.odinwebwinkel.nl koop ik daarvan soms biologisch dynamische vleespakketten. De laatste maanden eigenlijk niet meer. Dit omdat ik een artikel in de Trouw las wat me toch weer op andere gedachten bracht. http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/article/detail/3513959/2013/09/22/Biologisch-eten-is-goed-fout.dhtml
Geen tot weinig vlees eten was het idee en als we dan al vlees aten dan alleen van dieren die een goed leven hadden gehad. Eigenlijk dus meer vanuit een dierenwelzijns gedachte.
In de Trouw stond een artikel waarin beschreven werd dat dieren die het goed hebben uiteraard veel meer ruimte krijgen en omdat ze niet zoals de kiloknallers van de C1000, Albert Heijn, Lidl en welke supermarkt eigenlijk niet opgefokt worden met antibiotica duurt het natuurlijk ook gewoon langer voordat een kip, varkentje of koetje groot genoeg is om te slachten. Al die tijd moet zo'n beestje eten  en dat eten moet dan ook nog eens niet uit rommel bestaan maar uit veilig en gezond voedsel.
Dat betekend wel dat dieren eten opeten wat ook door mensen gegeten kan worden en op grond staan waarop ook gewassen verbouwd kunnen worden die mensen kunnen eten.
Biologisch vlees is dan wel heel diervriendelijk maar is het ook mensvriendelijk ? Het eten is zo oneerlijk verdeeld op de wereld. Ik las laatst dat Moeder Theresa ooit zei er is genoeg voor iedereen op de wereld maar niet genoeg voor ieders hebzucht.
Het dier- en mensvriendelijkste is natuurlijk om helemaal geen of zo weinig mogelijk vlees te eten. Dat doen we nu dus, heel soms een stukje vlees wat zo diervriendelijk mogelijk is en verder vegetarisch.
En dan ben ik er bij het koken van een vegetarische maaltijd weer niet voor om het vlees te vervangen met zo'n chemisch vegaproduct uit de supermarkt voor veel te veel geld.
Af en toe maak ik zelf burgers van peulvruchten of mais of falafel van kikkererwten maar meestal probeer ik een gerecht te maken waarvan je niet eens merkt dat het vlees ontbreekt. Dit recept kreeg ik onlangs en ik deel het graag met jullie, omdat ik het zelf zo lekker vind.
Voor wie wel wat inspiratie kan gebruiken ga ik hier iedere week een recept plaatsen. ik hoor graag of jullie het lekker vinden :-)

Dit is Curry met spitskool:
Voor 4 personen boodschappenlijstje
2 teentjes knoflook
1 rode peper
5 cm gember (vers)
1 spitskool
2 tomaten
8 bosuitjes
4 takjes bladpeterselie
500 ml kokosmelk
340 gram zilvervliesruist
60 gram cashewnoten
2 tl kerrie/ currykruiden
1 el zonnebloemolie
peper en zout naar smaak.

Kook water voor de rijst, kook de zilvervliesrijst gaar volgens kookvoorschriften.
pel de knoflook, schil de gember en snijd fijn. Ontdoe de peper van de pitjes en snijd fijn.
snijd de spitskool in repen en de tomaten in parten. snijd de bosui in ringetjes. hak de peterselie fijn.

verhit de zonnebloemolie in een wok of hapjespan en fruit de gember, knoflook, peper en currykruiden 2 minuten. voeg de spitskool toe en laat ook 2 minuten meebakken. Voeg 200 mln water toe en laat nog 5 minuten sudderen. Voeg de tomaat, de helft van de bosui en de kokosmelk toe en verhit nog 2 minuten. Breng op smaak met peper en zout.

Schep de rijst op de borden en verdeel de curry erover, garneer met de cashewnoten, overige bosui en bladpeterselie.
Eet smakelijk !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten