donderdag 11 november 2021

Hoe bereken jij de benodigde buffer ?

Er zijn verschillende wegen die naar het doel leiden. Al die mogelijke vormen om voor langere of kortere tijd niet fulltime, minder dan gebruikelijk in deeltijd of zelfs niet te werken vragen een buffer. Maar wat voor buffer.

We kennen denk ik allemaal het rekensommetje wat we in de meeste blogs terugvinden, je jaarkosten maal 25 en dan zou als je daar een ingeschat rendement van 4% over kunt maken dan zou het moeten lukken is de redenering.
Ik las laatst ook dat die rekensom op basis van het Amerikaanse fiscale systeem is gemaakt. Daar ga ik me nog in verdiepen.
Echter mijn eigen redenatie is neem je pensioenleeftijd minus je huidige leeftijd of de leeftijd waarop je wilt stoppen met werken of een x aantal uur minder wilt gaan werken. 
Het verschil is het aantal jaren wat je wilt overbruggen. Mocht je alleen minder willen gaan werken, dan bereken je het inkomen wat je wilt blijven verdienen op basis van het aantal uren wat je wilt blijven werken.

Bijvoorbeeld, stel je hebt per maand 2.000 euro nodig om van te leven, maar je wil twee dagen per week werken en daar wil je 1.000 euro mee verdienen. En stel dan wil je dit plan 16 jaar voor je officiële pensioendatum uitvoeren. Dan heb je dus per jaar  12.000 euro uit je buffer nodig en zou die buffer minimaal 16 maal 12.000 euro ofwel  192.000 euro nodig. Wil je helemaal stoppen met werken dan zou die buffer twee maal zo hoog moeten zijn, ofwel bijna 400.000.

Ik hou er rekening mee dat het werk wat je leuk vindt minder goed betaald wordt dan je huidige werk. Maar dat hoeft zeker niet zo uit te werken, de praktijk laat ook vaak zien dat mensen die stoppen met hun baan en gaan doen wat ze leuk vinden uiteindelijk hetzelfde of meer gaan verdienen, maar dat terzijde.
 Als je van een werkweek van 36 uur naar een werkweek van 16 uur gaat dan betekend dat niet persé dat je ook hetzelfde uurloon zult krijgen. Het is heel goed mogelijk en eigenlijk zeer waarschijnlijk dat dat uurloon behoorlijk lager zal zijn. Anderzijds hou je daar dan weer netto meer van over :-)

Om na die pensioendatum echter ook nog een beetje comfortabel te kunnen leven, moeten we ook berekenen wat je pensioen wordt op basis van de jaren die je eventueel fulltime hebt gewerkt.

Hier maak je eigenlijk weer dezelfde rekensom, ik zou die berekening baseren op de gemiddelde leeftijd. Dus stel een gemiddelde Nederlandse vrouw wordt 84 dan overbrug je de tijd vanaf je pensioen van ongeveer 67 jaar tot 84 dat is 17 jaar. Na je pensioengerechtigde leeftijd ontvang je AOW en een pensioen wat je in je werkende leven hebt opgebouwd. Stel dat je op het zelfde niveau wilt blijven leven als voor je pensioen dan moet hier ook weer een buffer voor aangelegd worden. Stel dat dit samen neerkomt op zo'n 1.800 euro dan wil je het in het geval van het voorbeeld van 2.000 euro met 200 euro per maand aanvullen. Ook hier kun je dezelfde rekensom op loslaten als eerder om op een kleine 30.000 euro als buffer uit te komen.

En dan nog de jaren die je eventueel in deeltijd wilt werken of helemaal niks als je niet meer wilt werken. Dan wordt het pas echt complex, wat gebeurd er met het pensioen wat je hebt opgebouwd, wordt je daar nu wel of niet op gekort ? Dat moet ik nog uitzoeken.

Wat ik nog helemaal buiten beschouwing heb gelaten is het rendement wat je op al dat geld maakt. Hier ga ik in mijn volgende blog verder op in.

Hoe zouden jullie de buffer berekenen ?









Geen opmerkingen:

Een reactie posten