woensdag 10 november 2021

Een maand verder en wijzer

 

In de afgelopen maand heb ik me bezig gehouden met de opdrachten uit het boek van Lonneke Lodder zoals ik in een eerder blog beschreef.

Grappig is dat ik ook moest denken aan een oefening uit het boek van Jelle Hermus wat ik een paar jaar terug las en ook die oefening heb ik toen uitgevoerd. Dat boek heb ik er ook nog eens bij gepakt en het lijstje zat er nog in. 

Misschien leuk om in deze blog te laten zien wat uit beide zelfonderzoeken van dit jaar en die van 2018-2019 kwam.

De gelukspot uit opdracht 1 uit het boek "het leven is te kort om op kantoor te zitten" van Lonneke Lodder:
De opdracht was om minstens een maand lang iedere dag het mooiste moment van de dag op een briefje te schrijven en in een pot te doen.
Na die periode bekijk je de briefjes en onderzoek je of je een rode draad vind, wanneer floreer je en voel je je gelukkig.

Ik floreer van het voeren van betekenisvolle gesprekken hebben met mensen, het lezen van boeken, het koken van lekker en gezond eten en dat samen met de mensen waar ik om geef opeten. Yoga en meditatie maken mijn dag een stuk beter. 
Ook heb ik best veel tijd voor mezelf nodig, tijd waarin ik geen aandacht hoef te geven aan andere mensen waarin ik gewoon alleen ben zonder verdere prikkels.

In opdracht 1 moest je twee van de drie opdrachten kiezen, ik koos als tweede om in 90 seconden zonder schaamte op te schrijven wat mijn talenten en goede eigenschappen waren. Ook daar kwamen mijn liefde voor lezen en koken en contact met mensen naar voren, maar ook mijn administratieve talent, mijn brede interesse in kunst en cultuur en het feit dat ik bijvoorbeeld leuk met kinderen om kan gaan naar voren.

Dan de analyse die ik een paar jaar terug aan de hand van het boek "steeds leuker" van Jelle Hermus maakte, hier maakte ik twee lijstjes een van wat ik allemaal leuk vond om te doen en een van de zaken waar ik goed in was/ben. Daarna legde ik de twee lijstjes naast elkaar en keek welke zaken overeen kwamen en of ik er een baan van kon maken.

Leuk om te doen                    Goed in                        mogelijk werk            wel of niet doen
koken                                       best wel                        in een restaurant werken    niet echt iets voor mij
lezen                                        ik lees veel en graag   bibliotheek/ boekenwinkel   lijkt me leuk 
haken                                        niet echt
tekenen/schilderen                   niet echt
musea bezoeken                                                        iets in een museum/ suppoost    zou kunnen
contact met mensen                 contact met mensen nader uitwerken                        zou kunnen
wandelen met de hond            behoorlijk                   uitlaatservice of hondenoppas   nee, meer privé
praten met kinderen                best wel                       kinderboekenwinkel ?            zou kunnen
schrijven                                  aardig                          een blog schrijven                 zou kunnen


De twee inzichten van toen en nu komen aardig overeen.
Daarnaast heb ik in de afgelopen twee jaar  en de laatste twee maanden in mijn nieuwe functie nog eens nadrukkelijker een ander inzicht verworven en dat is dat veel emoties, nare situaties, spanningen etc bij mij heel erg binnenkomen en werkelijk alle energie uit me zuigen.

Ik wil dus ook werk waarbij er weinig druk op me ligt, werk zonder verantwoordelijkheden voor andere mensen, lees geen leidinggevende functie.

Nu heb ik het plan opgevat om die twee zaken met elkaar te gaan combineren. Dat ga ik de komende periode uitwerken voor mezelf. 
Hebben jullie nog tips voor me, ik hoor ze graag.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten