zondag 21 november 2021

Snijden in de kosten, wat kan er nog vanaf

 

Het hoognodig inzicht in wat er binnen komt en wat eruit gaat qua financiën is er weer hoor.

Vroeger hield ik dit nauwgezet maandelijks bij in mijn geavanceerde spreadsheets, ik ben dol op Excel haha. Om die reden ben ik er ook superhandig mee denk ik, voor mijn werk maakte ik er op een gegeven moment met sql queries grote financiele rapportages mee op basis van grote databestanden. Superleuk!

Ik had privé zelfs een spreadsheet gemaakt waarin ik mijn bruto netto berekening kon narekenen. Toen ik op mijn 23ste ging werken was dat een van de eerste dingen die ik deed. Destijds wel in een rekenprogramma wat planperfect heette overigens.

Prachtig vond ik het om te zien hoe ik mijn spaargeld liet groeien, het ging niet hard zoveel verdiende ik niet maar er bestonden toen regelingen die loonspaar- en spaarloonrekeningen heetten en daar deed ik gretig aan mee. De eerstgenoemde regeling bestond uit een bedrag wat je zelf spaarde en de werkgever legde de andere helft erbij. De tweede regeling betrof het sparen van je brutoloon, waardoor je netto minder kwijt was door het bruto netto voordeel. Beide bedragen waren gemaximeerd als ik me niet vergis op zo'n 600-620 euro per jaar en je moest het bedrag vier jaar vast laten staan. Maar als je die eerste vier jaar eenmaal door was dan kreeg je ieder jaar een leuk spaarbedrag vrij. Ik heb tot twee keer toe ook het dubbele bedrag kunnen sparen omdat ik van werkgever wisselde en het bedrag altijd in één keer spaarde dus niet maandelijks. Ik weet niet of dat de bedoeling was maar het was wel een leuk extra boost voor mijn spaarsaldo. De regelingen werden gretig gebruikt door mensen die toch al gewend waren om te sparen. Ik denk dat de overheid ze als stimulans bedoelde voor juist de andere groep die dat niet zo gewend was. Het succes was wel groot en daardoor heeft de overheid het ook weer afgeschaft begin 2012 waren beide regelingen helaas afgeschaft.

Er is een periode in mijn leven geweest dat ik door omstandigheden, allerlei dingen die in mijn leven plaatsvonden, de administratie van mijn privé financiën volledig losliet. Ik ben echter financieel bewust opgevoed door mijn zeer verstandige moeder, dus helemaal mis ging het nooit. Ik ben er echter van overtuigd dat ik de afgelopen jaren de teugels wel flink heb laten vieren en daardoor echt veel meer geld uit heb gegeven dan ik eigenlijk zou willen. Zo zonde ! Maar goed het heeft geen zin om over gemorste melk te huilen, ik ben niet zo van de achteruitkijkspiegels tenzij ik een auto bestuur uiteraard.

Het heeft veel meer zin om vooruit te kijken en een plan te hebben. En dat is precies wat ik nu gedaan heb, nu nog uitvoeren ;-)  Na wat puzzelen op de bankrekeningen en het opzetten van een spreadsheet, waarin ik alles wat binnen is gekomen en vooral ook wat eruit is gegaan heb gerubriceerd heb ik weer inzicht in de details en overzicht over het totaal plaatje. Ik heb nieuwe budgetten opgesteld en deze ook in mijn grip app van de ABN AMRO bank gezet.

Mijn belangrijkste conclusie is dat ik flink kan besparen op hou je vast; de impulsaankopen ! Natuurlijk heb ik voor ieder groot ding wat ik gekocht heb een verhaal waarom het zo nodig was, de mobiele airco omdat mijn oude labradortje zo ontzettend slecht tegen de hitte kon, de houten ligstoelen in de tuin want na de verbouwing van de tuin waren die toch echt nodig om het plaatje af te maken, de ventilatorlamp voor de eerste etage omdat een ventilator de lucht een paar graden koelt in onze tropisch hete zomers maar veel minder stroom kost dan een airco, een nieuwe lamp met bewegingssensor en spots voor in de schuur aan het huis omdat de lamp die er nu hangt het niet doet en het zo lastig zoeken is in het donker. De laatste twee zitten overigens nog in de doos aangezien ik nog niet aan het ophangen ben toegekomen...ik kan nog even doorgaan. Maar die aankopen die ontstaan als je op de bol.com app of welke andere dan ook zit te surfen, die aankopen ga ik dus niet meer doen. 

Verder valt er vooral op de boodschappen en de post leuke dingen, die bestaat uit boeken kopen, lunch, koffie, etentjes ook nog aardig wat te behalen. ik heb de neiging om makkelijk te trakteren op een kopje koffie, een lunch, een dinertje. Alleen zie ik ook dat er mensen zijn die zelf een tikkie sturen als we samen gegeten hebben terwijl ik vrolijk zit te trakteren. Dat is natuurlijk prima als ik daar zelf geen probleem mee heb, maar eigenlijk heb ik dat wel dus dat ga ik niet zomaar meer doen.

Ik heb mezelf een koopstop opgelegd en ik wil een moodboard gaan maken, het doel is nl dat ik over niet al te lange tijd kan stoppen met werken. Dat kan mits ik kan leven van een bepaald budget en dat lijkt me een heel aantrekkelijk doel. Nu nog omzetten in een moodboard. Dat zet me gelijk aan het denken over wat ik dan wil doen met al die vrije tijd. ik heb al wat ideeën daarover maar ze te visualiseren lijkt me een sterk middel.

Al met al ben ik heel blij met dit hernieuwde inzicht in mijn financiën. Hebben jullie wel eens een periode gehad waarin je het inzicht en overzicht een beetje of helemaal kwijt was ?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten