zondag 19 september 2021

Een sabbatical of plakbandpensioen, FIRE of HOT

 

In mijn blog van vorige week vertelde ik dat er al een paar jaar in mijn hoofd de wens waart om heel veel minder te gaan werken of een tijdje te stoppen met werken en die periode te besteden aan dingen die ik graag wil doen. Om te kijken wat ik de komende tien jaar misschien leuk zou vinden om te doen, wat ik nog graag aan mezelf wil ontwikkelen. En toen las ik dus het boek van Lonneke Lodder, het leven is te kort om op kantoor te zitten.

Laat ik nu al 29 jaar op kantoor zitten, verschillende kantoren weliswaar en overwegend leuk en boeiend werk maar toch 29 jaar is lang erg lang. 

Ik heb besloten om dit komende half jaar te gebruiken om te bepalen wat ik hierna ga doen, hoe ik mijn plannen voor een sabbatical of wellicht helemaal stoppen met werken kan realiseren. 

Om toe te werken naar mijn doel ga ik aan de slag met een aantal zaken.

-   Wat zou ik willen doen met die vrije tijd, wat wil ik nou echt het liefste doen.
-   Ik ga mijn financiën nog eens goed onder de loep nemen, hoeveel heb ik nu echt nodig om rond te         komen.
-   Stel dat ik toch ergens geld mee zou willen verdienen, waarmee zou dat dan zijn en is dat realistisch.
-   Wat heb ik eigenlijk voor ogen, wil ik gewoon een lange periode van minimaal een jaar vrij zijn,            ofwel een sabbatical, of wil ik een plakbandpensioen of toch FIRE of HOT. Wat zijn de verschillen        en wat is er voor die verschillende varianten nodig.


Als eerste wil ik uitwerken wat ik nou precies zou willen met al die vrije tijd, hoe zie ik dat nou precies voor me. En dat wil ik gaan doen met de opdrachten in het boek van Lonneke. Bij opdracht 1 moet ik uit drie mogelijke opdrachten  twee schrijfopdrachten kiezen en die uit gaan voeren. De eerste opdracht die ik kies duurt een maand. De tweede 90 seconden. 
Met de uitkomsten van deze opdrachten eindig ik uiteindelijk met inzicht in de elementen waarmee ik kan gaan onderzoeken welke activiteiten, omstandigheden en of beroepen de elementen bevatten die voor mij belangrijk zijn. 
Er staat nu een pot naast mijn bed waar ik een maand lang iedere dag een briefje in ga stoppen waarop het mooiste moment van mijn dag staat. Wauw spannend !





Geen opmerkingen:

Een reactie posten