zondag 3 maart 2013

De lente begint !

Het is nu al een paar dagen niet meer zo winters koud, heerlijk vooruitzicht van de lente..
Twee weken terug heb ik bij de Lidl al wat zaadjes voor de moestuin gekocht na mijn eigen voorraadje gecontroleerd te hebben natuurlijk.
En ook leuk, ik had paprika zaadjes uit 2 paprika's gedroogd, dat wordt een expirimentje.
Ik ben een 'beginnend' moestuinier, dus moet met vallen en opstaan en veel tips op internet het vak leren.
Al jaren kweek ik tomaten, courgette, sperzieboontjes door de rozen heen, aardbeitjes en er staan 4 laagstam peren en 2 laagstam appelboompjes in de tuin. Ook staan er frambozen en sinds 1,5 jaar ook aalbessen, bosbessen en zwarte bessen. En sinds ik me kan herinneren kweek ik kruiden, er gaat niets boven peterselie, bieslook, tijm en oregano uit eigen tuin toch ?
Zelfs op mijn balkonnetje vroeger had ik kruiden en tomaten. Maar sinds vorig jaar pak ik het nog wat serieuzer aan, mijn man heeft moestuin bakken voor me getimmerd. en ik probeer onze eigen groente te kweken.
De zaadjes zijn nooit zo heel lang houdbaar, de kracht gaat er gewoon af. Dus probeer ik eigen zaad te winnen. En ik deel, met de vriendin waarmee ik op vrijdag altijd ons huis schoonmaak. Mijn man en ik werken allebei fulltime, ik 4*9, dus het is best een uitdaging om het huis helemaal zelf schoon te houden. Mijn moeder van 74 wordt nu stevig gekort op haar pensioentje van het ABP en wil ook graag wat groente kweken in haar achtertuintje.
Dus ben ik 2 weken geleden begonnen met voorzaaien achter het glas van ons keukenraam. en het gaat als een tierelier ! de tuinbonen gaan zelfs wat te hard, die ga ik vandaag in potjes zetten en proberen af te harden. En dan zaai ik maar nieuwe voor het geval deze het niet overleven.
Mijn moeder en vriendin krijgen dan een deel van mijn zaailingen, hoeven zij niet meer met zaadjes in de weer.
Zo gezellig dat delen met elkaar !
Ik heb alleen iets ongelovelijks stoms gedaan, ik heb gezaaid en niet erbij gezet wat in welk bakje zit. nu maar hopen dat ik het allemaal herken :-) en anders wordt de oogst een verrassing haha
Hoe doen jullie dat, hebben jullie een moestuin en wie is er ook al begonnen met voorzaaien ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten