dinsdag 7 december 2021

koffielikeur recept of toch iets anders ?

 

Het wordt kouder dus heb ik laatst naar mijn voorraadje koffielikeur gekeken, dit drankje hangt voor mij zo samen met de winter alhoewel het natuurlijk altijd lekker is na een gezellige maaltijd met een kopje koffie of in de koffie met een lepel slagroom hmmm....

Dus dacht ik laat ik dat recept eens delen, bleek dat ik dat in 2017 al eens gedaan had hier kun je het nog eens teruglezen consuminderkneusje: 2017.

Ik ga het van het weekend weer maken in ieder geval.

Wat ik al gemaakt heb is een aloude Christmas pudding, eigenlijk heb ik er drie kleinere gemaakt waarvan er één al getest is. Ja het is vreselijk om je op te offeren voor zo'n taak de Christmas pudding testen haha. Wij vonden het zalig, al had ik de puddings uit de vormen moeten halen na afkoelen. Dat had ik niet gedaan en maakte het best lastig om de pudding uit de vorm te halen. Maar het smaakte er beslist niet minder om. 

Vind je het leuk om zo'n pudding te maken dan heb ik hier een receptje. het is wel even een werkje om de ingrediënten te mengen maar vooral de tijd waarin de pudding moet stomen ( 6 uur) is wel iets om even rekening mee te houden.

Benodigd

200 gram rozijnen
300 gram krenten
200 gram blanke rozijnen
350 gram koude boter raspen
200 gram vers broodkruim
de geraspte schil van een halve sinaasappel 
de geraspte schil en het sap van 1 citroen
60 gram gehakte amandelen
75 gram bloem
200ml melk
3 eieren
100 ml brandy
2 tl kaneel
snuf nootmuskaat 

Bereiden

Meng alle ingrediënten en roer evt. met een mixer tot een glad geheel en schep het mengsel in een vorm of verdeel over twee of drie vormen. Dek de vorm af met bakpapier en bind met een touwtje goed dicht. Doe een laat water in een pan en breng aan de kook. Zet of hang hier de vorm(en) in en laat de pudding in 7 uur gaarstomen. Als je het in drie vormen verdeeld dan is 4 tot 5 uur ook voldoende. Voor twee vormen licht de gaartijd tussen deze tijden in. Door af en toe aan de substantie te voelen kun je bepalen wanneer de pudding gaar is.

Let bij het stomen op dat het water niveau niet te laag wordt en vul tussentijds aan. Stort de pudding uit de vorm en bewaar hem tot Kerstmis in een afgesloten vorm op een koele en donkere plek.

In Engeland stoppen ze muntjes in de pudding voor de kinderen, dit doen ze voorafgaand aan het stoomproces verstopt in aluminiumfolie in het deegmengsel.

Maken jullie een Christmas pudding, als je dit recept probeert hoor ik ook graag hoe het gelukt is.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten