donderdag 16 december 2021

Kerstpakketten, bonnen met een keur aan keuzes. De Kerstattentie van de werkgever

 

En hebben jullie een Kerstpakket of Kerst bon gekregen van je werkgever ? Of heb je jezelf een pakket cadeau gedaan als je zelfstandige bent of wellicht juist Kerstpakketten besteld voor je werknemers ?

Het blijft toch een leuke traditie zo'n  pakket of attentie.

Ik weet nog hoe ik als kind het echt geweldig vond dat we van twee bouwbedrijven waar mijn vader had gewerkt voor zijn overlijden ieder jaar een Kerstpakket stuurden en dat ook tot ver na het pensioneren van mijn moeder volhielden overigens. Dat waren nog eens pakketten ook zeg. Echt heel flinke dozen met veel luxe ingrediënten waar je als gezin voor iedere maaltijd tijdens de Kerstdagen leuke Kerst ingrediënten had. En ik herinner me nog dat er ook altijd iets moois in zat, een kerstserviesje van wedgewood, een mooie quicheschaal van villeroy en boch. 

Nu ja het contrast met de huidige Kerstpakketten is groot. Dat komt mede door de Belastingdienst die regels heeft opgesteld. Een werkgever mag maximaal 3.0 procent van het totale fiscale loon ( tot 400.000 euro ), de vrije ruimte, besteden aan onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen voor uw personeel. Daarmee kwam de maximale waarde van een Kerstpakket op de een of andere wijze vaak op ongeveer 35-40 euro uit en daar kun je een pakket als hierboven beschreven niet mee aanschaffen.

Al lijken de Kerstattenties de afgelopen jaren weer wat toe te nemen in waarde, volgens mij zit de attentie die ik krijg de afgelopen 3-4 jaar toch ongeveer op een waarde van 70 euro.
Ik weet niet precies wanneer de waardebonnen waarmee je zelf uit een range van producten en belevenissen kon kiezen in zwang zijn gekomen. Met deze waardebonnen is het oude bekende "Kerstpakket" nog steeds een optie, maar ook goede doelen, uitjes, welness producten, gezondheidsproducten en duurzame keuzes behoren tot de mogelijkheden.

Een paar jaar heb ik gekozen voor tegoed om te besteden bij (lunch)restaurants of koffiegelegenheden die binnen een bepaalde woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking hoort. Superleuk.
En eigenlijk was ik van plan dat dit jaar ook weer te kiezen, al kom ik er zowieso graag of ik nu wel of niet zo'n pasje met een bedrag erop bezit.
Maar toen zag ik tussen de mogelijkheden onder het kopje duurzaam een concept wat ik nog niet kende het heet www.pachtjepixel.nl . Ik snap  eigenlijk niet goed hoe het werkt, wat duidelijk was is dat ik  700 pixels en 700 punten kreeg. 
Van die 700 pixels worden standaard 70 pixels gebruikt voor een basispakket bloemen en  groenbemesters, van de rest mag je zaden van groenten en kruiden kiezen die ze gaan zaaien voor je. 
Het bedrijf maakt vervolgens obv alle gekozen zaden van alle deelnemers een teeltplanning.
Via je persoonlijke omgeving en nieuwsbrieven kan ik de groei van de gewassen en alle bewerkingen bekijken,
En daarna is het me nog een beetje onduidelijk moet ik zeggen, van de 700 punten kun je in de winkel gedurende het oogstseizoen oogstpakketten "kopen", maar je kan ook een beleving in de vorm van een  dronevlucht kopen om over de grond waarop geteeld wordt te vliegen en het zaakje zelf te bekijken. 
Zelf zou ik niet zo snel een dronevlucht "kopen" het lijkt me veel leuker om alles een keer in het echt te gaan bekijken. Almkerk is nu ook weer niet zo ver weg daar zou ik een leuk dagje van kunnen maken.
Ik zou het wel handig hebben gevonden dat je gewoon van die punten de pakketten in lijn met wat je hebt laten zaaien krijgt toegezonden. Maar zo werkt het niet, lijkt het. Ik heb nog even gemaild om die vraag te stellen maar daar kwam een vrij vaag antwoord op. 
Ik vind het hoe dan ook erg leuk en laat me graag verrassen. Het hele concept straalt vooral veel bevlogenheid uit. 

2022 is dus al verrassend voor mij nog voor het goed en wel gestart is. Hoe denken jullie over Kerstpakketten ?


 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten