vrijdag 7 januari 2022

Na de feestdagen, Kerst en Oudjaar een tijd van rust en veel nadenken

 


De feestdagen zijn weer voorbij, de maand december veelal beschreven als de mooiste tijd van het jaar. Ingewikkeld vind ik dat, want ja het is een tijd waarin families, gezinnen, vrienden meer tijd voor elkaar hebben en gezellig samen kunnen zijn. De coronamaatregelen in acht nemend uiteraard, maar dan nog was er best veel mogelijk. Ik moet dan ook altijd denken aan de mensen die in deze tijd extra met hun neus op hun eenzaamheid worden gedrukt. Of en vaak ook en op hun armoede en het feit dat al die bergen eten en cadeaus die op tv voorbij komen ook daadwerkelijk aan hen voorbij gaan. 

Naarmate je volwassen wordt krijgen de feestdagen ook een andere lading is althans mijn indruk, niet voor iedereen op dezelfde wijze maar toch voor volwassenen gaat het veel minder over cadeaus en meer om samen zijn en terugkijken op het afgelopen jaar en vooruitkijken naar het komende jaar. 

Voor mij betekende het  een periode waarin ik doorgewerkt heb en het was een periode waarin ik privé nadrukkelijk de rust het genomen om na te denken over wat ik nou echt wilde. Maar je moet natuurlijk ook nadenken over wat eigenlijk kan. Omdat ik eerder dit jaar heel goed inzicht heb gekregen in mijn vaste en variabele kosten versus mijn inkomen, inzicht kreeg in waar ik kon bezuinigen durfde ik ook een keuze te maken. 

Het gevolg is dat ik het besluit heb genomen om na bijna 30 jaar fulltime of meer dan fulltime, er waren ook jaren waarin ik 60 uur per week werkten, te hebben gewerkt een dag minder te gaan werken. 

De grap is dat ik de laatste jaren fulltime in 4 dagen werkte. 36 uur is niet voor iedereen fulltime, maar de definitie van fulltime is dat je tussen de 35 en 40 uur werkt. Die vijfde dag die ik dus niet werkte voelde al als een cadeautje altijd al. Alleen wil ik graag ook andere dingen doen die mijn interesse hebben.

Effectief ga ik nu 27 uur in drie dagen werken in plaats van 36 uur in vier dagen. Ik ben er zo ontzettend gelukkig mee, hiermee gaat mijn werk- vrije tijd balans naar een situatie waarin ik 3 van de 7 weekdagen in een dienstverband werk. Uiteraard ga ik in die extra vrije dag niet zitten Netflixen op de bank of de winkels leegkopen. Iedereen die me kent weet dat ik een ongelofelijke hekel aan winkelen heb. Het hele idee van minder kunnen werken heb ik kunnen onderbouwen door ook minder uit te geven. Die vrije tijd ga ik besteden aan al die dingen die ik nog zo graag zou willen doen of leren.

De balans voor de besteding van mijn tijd moet ik nog gaan vinden, de balans tussen vrijwilligerswerk en mezelf ontwikkelen en extra tijd doorbrengen met de mensen die me dierbaar zijn. In een van de volgend blogs zal ik nader ingaan op wat ik wil gaan doen in mijn "bijna plakbandpensioen"

Verder bestond de Kerst voor mij uit lekker wandelen, lunchen of dineren met een paar dierbaren en veel spelletjes spelen. Met Oudjaar waren we thuis, had ik in de ochtend de sjoelbak van zolder geplukt en staken in de loop van de avond de buren over voor een sjoelcompetitie en een glas. En ik heb ervan genoten. Hoe waren jullie feestdagen ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten