maandag 13 december 2021

Kerstkaarten wie schrijft ze nog ?

 

Vroeger hingen er in ons huis wel ruim of meer dan honderd Kerstkaarten aan vrolijke linten aan de muur, dat krijg je met een grote familie veel vrienden en kennissen. En dat vooral, we zaten begin december al gezellig zelf allemaal kaarten vol te schrijven met leuke verhalen. Ik heb zulke warme herinneringen aan die schrijfsessies met mijn moeder en zus, een deel van mijn liefde voor de Kerstkaart hangt vast samen met die herinneringen.

In de afgelopen jaren werden het er steeds minder, ik zat nog steeds gezellig aardig wat kaarten te schrijven maar het begon me toch te dagen. We schrijven met zijn allen minder Kerstkaarten, veel mensen sturen een appje met een foto als Kerstwens.  Nu mag iedereen natuurlijk zelf de keuze maken hoor, maar een Kerstwens per app, ik wordt er niet warm van.
Alhoewel er natuurlijk duurzame argumenten voor te benoemen zijn, al dat papier, het verkeer wat er voor nodig is om de kaarten op de juiste bestemming te krijgen. Klopt allemaal.

Mijn nostalgische argumenten voor een Kerstkaart is toch een moment van aandacht, waarin je eraan denkt om iemand een wens te sturen voor de Kerstdagen en vaak ook het nieuwe jaar. Een persoonlijke wens aan iemand die ook met de hand geschreven wordt. Ik hou ervan.

Een vriendin van me en haar man hangen alle kaarten altijd op met de teksten zichtbaar, omdat ze dat het mooiste van de kaarten vinden. 

Nu ben ik me wel wat bewuster van de kaarten die ik verstuur, mensen die ik door het jaar heen weinig of  niet zie en die zelf nooit een kaart sturen krijgen in de regel geen kaart van me. Tenzij ik weet dat ze het geld niet hebben om een kaart te sturen en wel graag een kaart ontvangen natuurlijk dan stuur ik lekker een kaart met een heel verhaal erop.

Dit jaar stuitte ik zomaar op een alternatief voor een Kerstkaart, eigenlijk iets wat betekenisvoller is en per "kaart" wel iets duurder maar met wel meer leesplezier. Ik zag een aanbieding om de Genoeg, de Kersteditie van het tijdschrift als kaart te versturen. Het kon al vanaf 5 stuks dan kostte het 4,75 per stuk inclusief de verzendkosten. Ik had er 25 en betaalde 2,95 per stuk inclusief de verzendkosten.

Ze worden voor 22 december geleverd, van een paar mensen heb ik al gehoord dat ze ze ontvangen hebben en de reacties zijn super enthousiast.
Dit is uiteraard meer dan een kerstkaart zou kosten, laat een kerstkaart nu 0,50 cent per stuk kosten en de decemberzegel ongeveer 0,90 dan zit je op 1,40 euro. De Genoeg is dan toch iets meer dan twee maal zo duur. Maar omdat ik het aan een select groepje heb gestuurd beschouw ik het ook als een Kerstcadeautje. Het tijdschrift los kopen kost immers bijna 7 euro.


En het is zo'n ontzettend fijn tijdschrift ! Voor wie de Genoeg niet kent, het is een blad over duurzaamheid, over kritisch kiezen en vrolijk besparen. Over zelf doen en zelf maken en nog zoveel meer.

Nu toch nog een paar kaarten schrijven voor de mensen die gewoon een kaart krijgen, de mensen die naast het tijdschrift toch ook een kaart van me krijgen en de buren waar ik de kaart tijdens mijn wandelrondje gewoon in de bus doe. 

Schrijven jullie ze nog die Kerstkaarten en worden jullie er blij van om ze te ontvangen ?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten